چه محتوایی بسازیم که در صفحه اول گوگل باشیم

از محتوا به عنوان اصلی‌ترین عامل ارتقای رتبه سئو نام برده می‌شود و تولید محتوای مناسب می‌تواند شما را به صفحه اول گوگل برساند. اگرچه محتوا شرط کافی برای رسیدن به صفحه اول گوگل در جستجوی یک کلمه نیست اما شرط لازم برای این کار محسوب می‌شود.
در ادامه با انواع محتوایی که ممکن است در یک سایت برای بهبود رتبه سئو بنویسیم، آشنایی بیشتری پیدا خواهیم کرد.

محتوای همیشه سبز برای حضور دائمی در رتبه‌های مناسب سئو
محتوای همیشه سبز اصلی‌ترین محتوایی است که شما باید در سایت خود داشته باشید و درصد بالایی از محتوای خود را به چنین مطالبی اختصاص دهید. محتوای همیشه سبز و یا محتوای دائمی، محتوایی است که تاریخ مصرف ندارد و در هر بازه زمانی می‌تواند توسط خوانندگان مورد استفاده قرار گیرد.
برای نمونه یک آموزش پایه‌ای، یک داستان و یا محتوایی در مورد مطالب پایه شامل محتوای همیشه سبز می‌شود که معمولا اگر بتواند رتبه خوبی در صفحه اول گوگل بگیرد، شاید برای همیشه و تا مدت‌های مدید در آنجا جا خوش خواهد کرد.
این نوع از محتوا معمولا نیاز به به روز رسانی ندارد و اگر هم این نیاز وجود داشته باشد، ممکن است که هر چند سال یک بار اتفاق بیفتد. به همین دلیل می‌توان از این محتوا به کم دردسرترین نوع محتوایی که ممکن است برای یک سایت برای حضور در صفحه اول گوگل نوشته شود، نام برد.
برای نمونه اگر شما یک مطلب کلی در مورد گوشی‌های اندروید بنویسید، احتمالا تا زمانی که اندروید سیستم عامل حاکم گوشی‌ها است، ان مطلب شما نیز خواهان خواهد داشت. اما اگر این مطلب در مورد خصوصیات یکی از بخش‌های اندروید 7 باشد، در این صورت طبیعی است که با آمدن نسخه‌های جدیدتر، این مطلب شما نیز کارایی خود را از دست خواهد داد.

محتوای ترند
برخی از مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژی در مقاطع زمانی خاصی به شدت وایرال شده و جزو مطالب ترند برای جستجو در می‌آیند. در این حالت نوشتن یک مطلب در مورد چنین موضوعی می‌تواند به سرعت و به طور موقت شما را به رتبه‌های بالاتر در جستجو و حتی صفحه اول گوگل برساند.
اما همانطور که قدرت این نوع از موضوعات ترند شده زیاد است، سرعت صعود و افول آن‌ها نیز به همین اندازه سریع است و ممکن نیست که مدت زیادی در صدر جستجوها و اخبار بمانند. به همین دلیل این نوع از محتوا تاثیر موقت بر رتبه سایت شما و میزان بازدید از آن خواهند گذاشت و کم کم به فراموشی سپرده خواهند شد.
برای نمونه اخبار، مرگ و میرها، حوادث، رویدادها، نمایشگاه‌ها و موراد مشابه می‌توانند جزئی از محتوای ترند باشند.

ترند یا همیشه سبز؟ کدامیک ما را به صفحه اول گوگل می‌رساند؟
سئوکارها معمولا از هردوی این محتواها استفاده می‌کنند و هیچ کدام را بی تاثیر نمی‌دانند. همانطور که تاثیر محتواهای پایه‌ای و همیشه سبز آرام ولی دائمی است، تاثیر محتواهای ترند و وایرال نیز سریع و موقت است. در واقع این دو مطلب به خوبی نقاط ضعف و قوت یکدیگر را پوشش می‌دهند.
در واقع بیشتر سایت‌ها از جمله سایت‌های تبلیغاتی و فروشگاهی معمولا از هر دو مطلب به نسبت‌های خاصی استفاده می‌کنند. برای نمونه شما می‌توانید حدود 70 درصد از محتوای سایت خود را از موضوعات همیشه سبز و پایه‌ای انتخاب کنید ولی 30 درصد مابقی را به محتوای ترند اختصاص دهید.
در این حالت شما برای رشد دائمی سایت خود محتوای خوبی خواهید داشت و در مقاطع زمانی نیز می‌توانید سوار بر موج موجود برای موضوعات ترند شده و حتی به صورت موقت رتبه سایت در جستجو و صفحه اول گوگل، میزان بازدیدکننده و میزان مشتریان خود را افزایش دهید.

آیا نیازی به پاک کردن محتوای ترند پس از مدت خاصی دارم؟
پاک کردن محتوا از سایت به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. چراکه حتی صفحات ترند نیز به خودی خود دارای رتبه هستند و از بین رفتن این صفحات در نهایت رتبه سایت را کاهش می‌دهد. حتی در صورتیکه به هر دلیلی نخواهید برخی از این مطالب در سایت شما بیشتر از این دیده شوند، بهتر است که این صفحات را به یکی از صفحات سایت که شامل مطالب مشابه و نزدیک است، ریدایرکت نمایید.